Missionis Moxice.
Bij de verovering van Amerika volgden in het kielzog van de Conquistadores de missionarissen. De verspreiding van het ware geloof en de kerstening van de heidenen was onlosmakelijk verbonden met de verovering van de Terra Nova. De missionarissen beschouwden muziek als het belangrijkste middel om het geloof te verspreiden. Vanaf de tweede helft van de 17de eeuw stichtten de Jezuïeten missieposten in het gebied van de Chiquitas en de Moxos. Het was de gewoonte dat bij de oprichting van zo’n missiepost onmiddellijk een koor en orkest werd opgericht. Mede dankzij vooraanstaande Spaanse en Italiaanse musici die op voorspraak van de Jezuïeten naar de missies trokken, ontstond er een heel nieuwe en verfrissende klankkleur: een symbiose tussen de degelijke barok van het avondland en de ongedwongen volksmuziek van de nieuwe wereld. Tijdens zijn zoektocht naar de muziek voor het vorige project “Terra Vita” kwam Rosario in contact met de Poolse priester Piotr Nawrot. Als authoriteit op het gebied van zuid-amerikaanse barokmuziek ging hij op zoek naar mogelijke restanten in de oude missiedorpen van centraal Bolivië. Met de gedrevenheid hem eigen verzamelde, reconstrueerde en publiceerde Nawrot de gevonden partituren. Uit dit materiaal distilleerde het Rosario Consort zijn nieuwe project.programma
Terra Vita.
In dit project belichtte Rosario de muziek van de Spaanse conquistadores. Deze muziek vormt een verrassende ontmoeting tussen de oude Europese tradities en lokale volkse gebruiken. De rol van de Jezuiten is hier van het grootste belang. Zodra een missie gesticht werd, vormde men een koor, een orkest en dansgroepen, dit alles om het ware geloof te verspreiden. Indianenstammen als bvb. de Moxos en Chiquitos vormden de bakermat van een levendige muzikale cultuur.programma
Esteban Salas.
In zijn nooit aflatende nieuwsgierigheid verkent Rosario de "oude" muziek in de "Nieuwe Wereld". Groot was de verwondering bij het ontdekken van authentieke barokmuziek op... Cuba. Esteban Salas (1725-1803) was als priester -componist werkzaam te Havana en aan de kathedraal van Santiago de Cuba. Temidden van de onbekende nieuwe wereld, midden in deze tropische jungle verfijnt hij zijn technieken van fuga en contrapunt. Zijn schriftuur voor viool evenaart het niveau van Corelli.programma
Vrouwelijke componisten in de Barok.
Rosario ging op zoek naar de witte raven in de barok: vrouwelijke componisten.Vrouwen als Barbara Strozzi, Isabella Leonarda en Antonia Bembo Padovani waren de ultieme vertegen-woordigers van de hoog opgeleide vrouwelijke intelligentia: kosmopolitisch, ingebed in een diepe religiositeit maar met een muzikale taal die werelds en stralend is.programma
Tristis est animam meam.
Een programma gebouwd rond enkele beroemde werken van Josquin des Prez: oa. "Mille Regretz" en het indrukwekkende "La deploration sur la mort de Johannes Ockeghem" Weerom mochten we rekenen op het uitgebreide ensemble Vagantprogramma
Feest in de 16de eeuw.
In samenwerking met het uitmuntend instrumentaal ensemble Vagant bracht Rosario een concertreeks met feestelijke muziek die gebruikelijk was bij 16de eeuwse feesten en banketten. Deze concerten met werken van oa. Vecchi, Donato en Henry VIII werden gebracht in het Belfort van Aalst en in het Oud Hospitaal (eveneens te Aalst).programma
Jacobus Flori.
Meteen bij zijn stichting in 2005 hielp het ensemble bij de realisatie van een project oude muziek voor "Musica"(Neerpelt). Jacobus Flori (1571,1599) was een leerling van Orlandus Lassus. Rosario vertolkte een aantal onuitgegeven motetten en polyfone liederen die later in druk gingen (uitg. Alamire).